Roskilde Cykel Motion

Cykelhåndbogen

Håndbog for klubbens medlemmer

‐ og andre interesserede motionscyklister.

Med denne håndbog prøver vi at fortælle, hvad der er værd at vide om vores cyklemotionsklub. Det er en slags håndbog for klubmedlemmerne kunne man sige. Vi har samlet stort og småt, så alle har mulighed for at få svar på de fleste spørgsmål om klubben.Vi håber, at du finder bogen anvendelig, og vi er modtagelige for forslag til ændringer.

Venlig hilsen
Bestyrelsen

Cyklens Indstilling.

Her er der mange opfattelser af, hvad der er rigtigt og forkert. Måske lige så mange som der er cyklister. Vi vover alligevel at komme med et par gode råd. De fleste af nedenstående punkter stammer fra et gammelt agtværdigt medlem, der for år tilbage havde et indlæg om emnet i klubbladet.

Stellets/rammens størrelse

Stelhøjden er afgørende for om du kan indstille cyklen, så den passer. Et råd siger at stelhøjden skal være 2/3 af skridtlængden. Et andet råd siger, at stelhøjden er  skridtlængden ‐ 26 cm. Det bedste råd er nok at handle hos en seriøs forhandler, samt at stellet hellere må være lidt for lille end lidt for stort.

Sadelhøjde

Sæt foden i tåklipsene, og indtag kørestilling. Benet skal i bundstillingen være let bøjet, ca. 175.

Sadel placering i længderetning

Siddende i kørestilling skal en lodlinie ramme gennem knæled og pedalmidte.

Styrhøjde

3‐5 cm under sadelhøjde, lidt lavere hvis du har meget lange arme.

Frempindens længde

Når du lægger underarmen vandret, med albuen mod sadelspidsen, skal styrets overrør være ca. 4‐5 cm foran dine fingerspidser.

Vægtfordeling

Kontrolleres på badevægten. Vej først dig selv med cykel. Indtag herefter kørestilling og vej henholdsvis for ‐ og baghjuls tryk. Forhjulsbelastningen skal ligge mellem 40‐45% af totalvægten. Du kan justere på vægtfordelingen ved at justere på punkt 3 eller 5.

Gearing

Meget individuelt og afhængigt af om du er til tourpræget eller racerpræget motionscykling. Et godt råd er dog, at gearingen hellere må være for lav end for høj, da det er mere trættende at træde et for højt gear end et for lavt. At køre i for højt gear er meget energikrævende, og man kan hurtigere gå kold ( sukkerkold). Desuden handler det om at undgå overbelastninger af især knæled. Pedalomdrejningerne skal ligge mellem 60‐90 omdrejninger pr. min.

Geartabel.

Geartabel for 27’’ hjul:

Geartabel

Geartabellen er tilpasset racerhjul med dækstørrelse ”700C” Eksempel på udregning: hjuldiameter m/dæk x K = 26,8 x 48 =64,3

K

g 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

38 84,9 78,3 72,7 67,9 63,7 59,9 56,6 53,6 50,9 48,5 46,3 44,3 42,4 40,7

39 87,1 80,4 74,7 69,7 65,3 61,5 58,1 55,0 52,3 49,8 47,5 45,4 43,6 41,8

40 89,3 82,5 76,6 71,5 67,0 63,1 59,6 56,4 53,6 51,0 48,7 46,5 44,7 42,9

41 98,3 90,7 84,2 78,6 73,7 69,6 65,5 62,1 59,0 56,2 53,6 51,3 49,1 47,2

42 93,8 86,6 80,4 75,0 70,6 66,2 62,6 59,2 56,3 53,6 51,2 48,6 56,9 45,0

43 96,0 88,6 82,3 76,8 72,0 67,8 64,0 60,7 57,6 54,9 52,4 50,1 48,0 46,1

51 113,9 105,1 97,6 91,1 85,4 80,4 75,9 71,9 68,3 65,1 62,1 59,4 57,0 54,7

52 116,1 107,2 99,5 92,9 87,1 82,0 77,4 73,3 69,7 66,4 63,3 60,6 58,1 55,7

53 118,4 109,3 101,5 94,7 88,8 83,6 78,9 74,8 71,0 67,6 64,6 61,8 59,2 56,8

54 120,6 111,3 103,4 96,4 90,6 85,1 80,4 76,2 72,4 68,9 65,8 62,9 60,3 57,9

Når vi i træningssituationer taler om gearstørrelser bruger vi følgende betegnelser for ”lette gear” fra 60 til 72, ”mellemgear” fra 72‐84 og ”tunge gear” fra 82 og opad. Til bjergkørsel bruges gearene fra 40 og opefter.

Ved at dividere tallene i tabellen med 12,66 finder man hvor mange meter, cyklen kommer frem pr. omdrejning

Kørerregler.

Greb om styret:

Hold med begge hænder på styret, placer hænderne yderst på styret. Holder man midt på styrets overrør, vil et svaj fra sidemanden få katastrofale følger, med styrfletning og styrt til følge. Ved at holde udvendigt på styret gnubber man kun albuer. Med et tri‐styr har man ikke den fulde kontrol over sin balance, derfor bør man ikke køre med dette styr, når man kører i en gruppe.

Nedbremsninger:

Foretages i god tid og med en rolig bevægelse. Når man ligger i klyngen foretages ingen panikopbremsninger. Får man uheld eller skal stoppe: ADVAR ‐ træk langsomt ud af rækken og stop herefter. Slår rækken et svaj, så lad bremsen være urørt og svaj stille og roligt med. Møder du et hul i vejen, så kør lige ud. Hellere en punktering eller en bukket fælg end en bunke ryttere på vejen.

Gearskift:

Vælg i god tid din gearing, ingen skifter gear midt på en bakke; det vil medføre, at dem bagved må dreje ud eller bremse. Har du valgt for stort gear til en bakke, så stå op og træd, men husk at rejse dig op, inden du går i stå for ikke at genere dem bagved.

Overhaling:

Man overhaler altid venstre om. Gå aldrig indenom, når der køres på række. Ved en spurt vil der bliver overhalet på begge sider. Men det er ALTID den bagfrakommende, der skal vurdere om manøvren kan foretages uden risiko for de forankørende. Sker et uheld alligevel, er det altid den bagfrakommende, der har ansvaret.

Turleder:

Den valgte turleder har ret og pligt til at organisere turen samt påtale fejl overfor gruppen og den enkelte, såfremt denne udgør en risiko, eller vedkommendes kørsel medfører gener for gruppen.

Udrustning:

Det anbefales alle at køre med hjelm. Husk altid at medbringe ekstra slanger, lappegrej og pumpe.

Opdateret af SvErik Andersen den 24-11-2010 15:15:18 | Link
Copyright © 2010 - Roskilde Cykel Motion | Rørmosen 37 | 4000 Roskilde | info@rc-m.dk